Dodatek mieszkaniowy
DODATEK MIESZKANIOWY
Dodatek mieszkaniowy to forma wsparcia finansowego dla osób i rodzin o niskich dochodach, które mają trudności z pokryciem kosztów utrzymania lokalu mieszkalnego. Świadczenie to przyznawane jest na podstawie przepisów ustawy o dodatkach mieszkaniowych i ma na celu zmniejszenie obciążenia domowego budżetu kosztami związanymi z mieszkaniem.
Kto może otrzymać dodatek mieszkaniowy?
Dodatek mieszkaniowy przysługuje osobom, które spełniają jednocześnie następujące warunki:
- Tytuł prawny do zajmowanego lokalu - osoba chcąca otrzymać dodatek mieszkaniowy:
· może być właścicielem lokalu,
· może go wynajmować,
· może posiadać spółdzielcze prawo do lokalu (własnościowe lub lokatorskie),
· może oczekiwać na mieszkanie socjalne (dowodem jest orzeczenie sądu o przyznaniu takiego lokum).
2. Odpowiedni dochód - w okresie 3 miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o jego przyznanie średni miesięczny dochód przypadający na jednego członka gospodarstwa domowego wnioskodawcy nie może przekroczyć w gospodarstwie:
· jednoosobowym – 30% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej,
· wieloosobowym - 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.
3. Powierzchnia użytkowa mieszkania – lokal nie może przekroczyć określonych norm powierzchni:
· dla 1 osoby – 35 m2,
· dla 2 osób – 40 m2,
· dla 3 osób – 45 m2,
· dla 4 osób – 55 m2,
· dla 5 osób – 65 m2,
· dla 6 osób – 70 m2,
· jeśli lokal zamieszkuje więcej niż 6 osób – dla każdej następnej osoby powierzchnia normatywna zwiększa się o 5 m2.
Wyjątek! Dopuszczalne jest przekroczenie wskazanych norm o 30%, jeśli nadwyżka powierzchni wynika, np. z układu pomieszczeń ( np. brak możliwości wydzielenia mniejszych pokoi).
Uwaga! Normatywną powierzchnię lokalu mieszkalnego zwiększa się o 15 m2, jeżeli w lokalu mieszka osoba niepełnosprawna poruszająca się na wózku lub osoba, której niepełnosprawność wymaga zamieszkiwania w oddzielnym pokoju.
Jaki dokumenty są wymagane?
Aby ubiegać się o dodatek mieszkaniowy, należy złożyć następujące dokumenty:
1. wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego,
2. deklaracja o dochodach wszystkich członków gospodarstwa domowego za 3 miesiące poprzedzające miesiąc, w którym wniosek zostanie złożony (np. jeśli wniosek złożony jest w kwietniu, to w deklaracji o dochodach należy wskazać dochody z marca, lutego i stycznia),
3. dokument potwierdzający tytuł prawny do lokalu (np. umowa najmu, akt własności, decyzja administracyjna),
4. zaświadczenie o wysokości czynszu i niezaleganiu z opłatami oraz potwierdzenie innych opłat za mieszkanie, np. energię cieplną, wodę, ścieki, odpady i nieczystości ciekłe (faktury, rachunki),
5. w przypadku osób niepełnosprawnych – orzeczenie o niepełnosprawności, jeśli wpływa na prawo do dodatku.
Jeżeli lokal mieszkalny nie jest wyposażony w instalację doprowadzającą energię cieplną do celów ogrzewania, w instalację ciepłej wody lub gazu przewodowego z zewnętrznego źródła znajdującego się poza lokalem mieszkalnym, osobie uprawnionej do dodatku mieszkaniowego przyznaje się ryczałt na zakup opału stanowiący część dodatku mieszkaniowego.
Jak i gdzie złożyć wniosek?
Wniosek wraz z kompletem dokumentów można złożyć w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Żukowicach z /s w Nielubi, Nielubia 51a, 67-231 Żukowice od poniedziałku do piątku w godz.: 7:30 – 15:30.
Kiedy nastąpi wypłata?
Decyzja o przyznaniu dodatku mieszkaniowego zostanie wydana w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku. Przed wydaniem decyzji Organ może przeprowadzić wywiad środowiskowy. W trakcie wywiadu urzędnik sprawdzi podane we wniosku dochody, stan majątkowy, liczbę osób, które faktycznie mieszkają w gospodarstwie domowym, czy powierzchnię mieszkania. Niewyrażenie zgody na przeprowadzenie wywiadu środowiskowego stanowi podstawę do odmowy przyznania dodatku mieszkaniowego.
Dodatek mieszkaniowy przyznaje się na okres 6 miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po dniu złożenia wniosku.
Dodatek mieszkaniowy wypłaca się zarządcy budynku albo innej osobie uprawnionej do pobierania należności za lokal mieszkalny na jego konto bankowe, z góry, w terminie do 10. dnia każdego miesiąca. Jeśli przyznany został ryczałt na zakup opału, jest on wypłacany wnioskodawcy w tym samym terminie.
W wypadku stwierdzenia, że osoba, której przyznano dodatek mieszkaniowy zalega z płatnością za lokal mieszkalny za 2 pełne miesiące, zarządca budynku zobowiązany jest do poinformowania Ośrodka o tych okolicznościach w terminie 14 dni od dnia wystąpienia zaległości. Wypłatę dodatku mieszkaniowego wstrzymuje w drodze decyzji administracyjnej, do czasu uregulowania zaległości.
Wniosek o dodatek mieszkaniowy można składać cyklicznie, co 6 miesięcy.