Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora

 

Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających
z koncentratora tlenu lub respiratora

Zgodnie z zapowiedzią Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych, która została zatwierdzona przez Radę Nadzorczą PFRON (uchwała nr 7/2024 z dnia 19 czerwca 2024 r.), zostaje wdrożona inicjatywa polegająca na dofinansowaniu ze środków PFRON do energii elektrycznej dla osób z niepełnosprawnością  korzystających z koncentratora tlenu lub respiratora.

Nowa forma  wsparcia realizowana będzie w ramach programu „Aktywny samorząd”. W 2024 r. wnioski będą przyjmowane od dnia 28 października do dnia 30 listopada 2024 r. W kolejnych latach termin przyjmowania wniosków będzie ogłaszany na witrynie internetowej PFRON (komunikaty do programu „Aktywny samorząd”).

Celem realizacji nowego zadania jest zwiększenie niezależności oraz szans na aktywizację społeczną
i zawodową osób z niepełnosprawnością poprzez poprawę dostępności do wentylacji domowej.

Wnioski będą rozpatrywane przez samorząd powiatowy właściwy dla miejsca zamieszkania Wnioskodawcy (PCPR). Dane kontaktowe PCPR w powiecie głogowskim:

Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie 

Adres: ul. Słowiańska 13 

Numer telefonu: 76 834 10 03 

email: pcpr_glogow@op.pl 

 

Środki na dofinansowanie energii elektrycznej może uzyskać osoba posiadająca stopień niepełnosprawności (w przypadku osób do 16 roku życia - orzeczenie o niepełnosprawności), która korzysta z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem.

Wnioskodawca może otrzymać refundację kosztów poniesionych od dnia 1 lipca 2024 r. w wysokości 100 zł miesięcznie. Okres objęty refundacją kosztów opłaty za energię nie może być dłuższy niż
6 miesięcy (600 zł) i krótszy niż 3 miesiące (300 zł).
Przykładowo, wniosek złożony w październiku 2024r., może obejmować dodatek za miesiące: lipiec-wrzesień (3 miesiące – 300 zł). Przysługuje tylko jeden dodatek za każdy miesiąc w roku.

Przed złożeniem wniosku należy przygotować:

·         skan lub kopię swojego orzeczenia o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności,

·         zaświadczenie potwierdzające korzystanie  z respiratora lub koncentratora tlenu (lub z obu urządzeń).

Zaświadczenie musi zostać podpisane:

·         (wraz z pieczątką imienną) przez lekarza lub lekarza specjalistę lub fizjoterapeutę lub pielęgniarkę z zespołu realizującego świadczenie długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/ zespołu domowego leczenia tlenem, lub

·         opieczętowane przez świadczeniodawcę (placówkę medyczną, która realizuje dla Ciebie opiekę domową) i podpisane przez osobę upoważnioną przez tę placówkę.

Link do wzoru zaświadczenia: Zaświadczenie o korzystaniu ze świadczenia zdrowotnego - wypełnij elektronicznie (pdf 1.2 MB)

Wniosek można złożyć:

  • we własnym imieniu – osoba pełnoletnia posiadająca zdolność do czynności prawnych,
  • w imieniu i na rzecz osoby niepełnoletniej – rodzic lub opiekun prawny,
  • w imieniu i na rzecz osoby pełnoletniej nie posiadającej zdolności do czynności prawnych – opiekun prawny,
  • w imieniu osoby udzielającej pełnomocnictwa (notarialnego lub w zwykłej formie pisemnej – wzór takiego pełnomocnictwa dostępny pod adresem: wzor-pelnomocnictwa-SOW.pdf (pfron.org.pl)).

 

Wniosek należy złożyć od dnia 28 października 2024 r. do dnia 30 listopada 2024 r. w Systemie Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON (SOW): https://sow.pfron.org.pl/.
W systemie  SOW dostępne są różne  formy pomocy przy wypełnieniu wniosku, dodatkowo można skorzystać z pomocy telefonicznej lub mailowej:

  • bezpłatna Infolinia dostępna w dni robocze w godzinach 9.00 – 17.00 numer 800 889 777
  • sow@pfron.org.pl 

 

Przy wypełnianiu wniosku należy pamiętać o:

  • wpisaniu prawidłowego numeru PESEL,  jeśli będzie nieprawidłowy dodatek nie zostanie przekazany,
  • wpisaniu nazwy i numeru rachunku bankowego, na który ma zostać przekazany dodatek,
  • złożeniu wszystkich wymaganych oświadczeń poprzez kliknięcie odpowiedniego pola
    w systemie SOW.

 

Aby otrzymać refundację Wnioskodawca nie musi :

·         być wskazany jako bezpośredni płatnik rachunku za energię elektryczną,

·         gromadzić rachunków potwierdzających wnoszenie opłat za energię elektryczną,

·         czekać na zawarcie umowy.

Po złożeniu wniosku w systemie SOW pojawi się informacja czy wniosek został przyjęty do realizacji, jeśli tak, to wkrótce przyznany dodatek trafi na rachunek bankowy wskazany we wniosku.

 

Szczegółowe informacje dostępne na stronie: Dodatek do energii elektrycznej dla osób korzystających
z koncentratora tlenu lub respiratora - Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (pfron.org.pl)
             

 

Zobacz również: